Feci'nin Blogu

30 Kasım 2019 Cumartesi

BİR HIRSIZLIK OLAYI


intihal ne demek ile ilgili görsel sonucu
BİR HIRSIZLIK  OLAYI
Geçen gün bir kitabın tanıtım yazısını okurken yaptığım bir tespiti sizlerle paylaşmak istiyorum. Söze şöyle başlayacağım:  Yapmayınız. Yapanları da kınayınız. Başkalarının yazdığı cümleleri kendiniz yazdınız gibi göstermeyiniz. Çok ayıp oluyor. Hem o grubun yöneticisine, hem okurlara, hem de yazının asıl sahibine…  Nasıl ya… Bir başkası düşünmüş yazmış.  Muhtemel o cümle için, o paragraf veya o metin için bir zaman harcamış.  O cümleyi o paragrafı yazmak için o kelimelerin dizimini yapmak,  düşüncelerini o beyaz kağıda dökmek için bir emek vermiş. Birisi çıkıyor o kelimelerin hazır dizilmiş halini hop diye kendi beyaz kağıdına kopyalayıveriyor .  Altına güzelce  adını da yazıyor. Oldubitti. Hayır, olup bitmeyecek.  Buna hırsızlık denir.  Basbayağı hırsızlık. Bir başkasının emeğini ve yeteneğini çalıyorsun. Geçen gün üşenmeden araştırıp tespit ettiğim bu hırsızlık olayı üzerine aklıma yıllar önce kendi yaşadığım bir olay geldi. Onu da anlatayım:
 Yıl 2007.  Bir kuaför koltuğundayım. Zaman geçirmek için çantamdan çıkardığım Cumhuriyet  Gazetesi’nin Kitap Eki’ni okuyorum. Kitap tanıtımlarına, yeni çıkan kitaplara filan bakıyorum. Bir kitap ismi dikkatimi çekti,  Arka  kapak yazısını okudum. İlk paragrafta uzun bir cümle var ve çok tanıdık. Allah Allah bu cümle sanki benim. 😂 Bu benim cümlem.  Radikal  Gazetesi’ne yazdığım bir makalenin içinden alınmış. Ama insan o sırada ne kadar kötü hissediyor kendini. 😢 Bir şeyleriniz çalınmış cümleniz kelimeleriniz. Ruhunuzdan bir şeyleri çalmışlar gibi. Çok ayıp bir şey.  Sonra ne mi yaptım? Yayın evine telefon ettim. Özür dilediler. O bir paragrafa bir cümleye referans vermek o kadar zor mu?  (yayın evini ve kitabın ismini vermiyorum. Özür diledikleri ve ikinci baskı yaparsa referans vereceklerini söyledikleri için. (Takipteyim yani.)
Geçen gün tespit ettiğimi de yöneticiye bildireceğim. Yönetici eğer kişiye bir uyarı da bulunmaz tekrar  görürsem onu da buradan duyuracağım. (Takipteyim yani😘 )
Sevgili okurlar ve yazarlar bu hırsızlıkları tespit etme işleri artık eskisinden daha kolay. Digital ortamın iyiliklerinden birisi de bu. Yazıyorsun çıkıyor. Bu  olayı asistanımla konuşuyorum geçen gün.  Bu metin hırsızlığı yapanların neye ihtiyaçları var ki, neden böyle bir şey yaparlar, diye. . Beğenilme ihtiyacı, hocam dedi.  Yani başkasının sırtından ego tatmini. Çok ayıp gerçekten. Okuyan yazan insanlara hiç yakışmıyor. 
Böyle hırsızlıkları yakaladığım da yazacağım.
Herkes kendi cümlelerini yazsın. Başkasının cümlesini satırını paragrafını çok beğeniyorsa o zaman belirtsin kimden alıntıladığını… Böyle kes yapıştır olmuyor. Çok ayıp.
                                                                                                               Feride  Cihan Göktan



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder