Feci'nin Blogu

20 Kasım 2020 Cuma

DENİZ MARULU

        BOSTANLI SAHİLİNDE DENİZDE MARU TARLASI VAR 


        Dün güzel bir hava vardı sabah 10 civarında. Sahilden yürümek zevkli olabilir diye düşündüğümden dönüş yolunu öyle ayarladım. Yürüyorum tabii ki denize bakarak. Aman Allah’ım gözlerime inanamadım. Bakıyorum bakıyorum hala inanamıyorum. Deniz yemyeşil sanki tonlarca brokoliyi denize dökmüşler gibi. Bütün brokoliler suyun yüzeyinde hiç hareketsiz öyle duruyor.  Balçıkla karışmış otsu bir yeşillik. Daha uzakta denizin mavisini görüyorsunuz ama gördüğünüz her şey donmuş kalmış ve milimetrik bir hareket yok. Dümdüz bir yeşil, çamurumsu, üstü brokoli tarlası gibi yer yer kabarık ve ortada bir voleybol topu ve iki kuru dal da o hareketsiz denizimsi şeyin üzerinde dallanmış kurumuş bir ağaç gibi duruyor. Devasa bir fotoğraf veya tablo gibi. Panik oldum haliyle. Etraftaki insanlara bakıyorum hiç benim gibi durup da bakan, şaşırmış görünen yok. Denize bakmadan mı yürüyorlar diye düşünerek ve bu görüntüden hafifçe ürpererek devam ettim yoluma sahil boyunca …

O arada bir arkadaşıma canhıraş telefon ettiğimi de söylemeliyim. Ya bu ne? Denizi gördün mü? Deprem nedeniyle mi bu böyle acayip olmuş diye. Kovid, deprem ve şimdi de bu denizin ürkütücü görüntüsü.   Arkadaşım telefonda yok, depremle filan alakası yok. Geçen sene bu zamanlarda da böyle olmuştu dedi. Ama niye olduğunu o da bilemedi.
Bu tuhaf görüntünün nedeni meğerse İzmir arıtma tesislerinin (Büyük Kanal) tam olarak çalışmaması nedeni ile denize verilen besince zengin atıklar bu görüntüye sebep oluyormuş. Adı da Deniz Marulu. Ben brokoliye benzetmiştim.

Atık. Güzel masmavi kıpırtılı denizin eli ayağını bağlayıp dondurulmuş bir görüntüye dönüştürmüş. Çamurumsu bir yeşil. Hiç hareketsiz. Pis bir marul tarlası gibi. Ortasında da kuru bir dal. Öylece saplanmış duruyor. Neyse ki zararlı bir atık değil gübre niyetine kullanılıyormuş. Öyle okudum bir kaç yerde. Anladığım kadarı ile pis bir atık değil. Bu kadar pis atık dolmuş bir dünyada bu görüntü ilk gördüğümde  ne kadar endişelendirmişti beni.. Cahillik işte 😂

                                                Feride Cihan Göktan

                                                    19 kasım 2020                                                                           

   not. deniz marulu(ulva lactuca) hakkında

 https://www.birgun.net/haber/izmir-korfezi-ni-deniz-marullari-basti-235917  Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Gamze Turan, su yüzeyinde oluşan yosun türünün “ulva” denilen deniz marulu olduğunu belirterek, hava şartları nedeniyle bu bölgede toplanmış olabileceğini ifade etti.

Turan, Deniz marullarının zararlı bir tür olmadığını aktardı. “Sudaki azotun ve fosfatın artması deniz marulları üzerinde gübre etkisi yaparak çoğalmasına neden olur. Deniz marulu dediğimiz deniz yosunları kesinlikle zararlı türler değillerdir. Aksine insan gıdasından hayvan gıdasına, gübreden biyogaz, ilaç, selüloz eldesine pek çok sanayi tarafından kullanılan ekonomik değerleri olan türlerdir. Bunlar, denizdeki azot ve fosfatı tutarlar. Eğer bunları denizden çıkarırsanız suyu da temizlemiş olursunuz.”                                                                                               

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder