Feci'nin Blogu

21 Kasım 2020 Cumartesi

OLAY DİZİ: “BİR BAŞKADIR”

 

OLAY DİZİ: “BİR BAŞKADIR”

Bir Başkadır. Bitti. Hiçbir yorum okumadan ben de bir şeyler yazayım bu “olay” hakkında. Olay diyorum çünkü olay oldu bu dizi. Herkes bunu konuşuyor. Koronayı bile geçti desem yeridir. Baktım ben “olaya” çok Fransız kaldım🤔. Hemen bir Netflix üyeliği. Arkasından otur izle. Sekiz bölüm. Ne zamandır ilk defa böyle oturup dizi seyrediyorum. İlk bölümü seyrederken bazı saçmalıklar battı hemen gözüme. Ne yani, psikiyatrist Peri Türkiye’de ihtisas yapmış ve bir devlet hastanesinde poliklinik yapıyor ama bir danışanının örtülü olması nedeniyle başka bir psikiyatriste gidecek kadar tepkisel ve yabancılaşmış. Yani Türkiye’de ihtisas yapmış yüzlerce hasta görmüş bir psikiyatrist için bu olası bir durum değil gibi. Ama bu bir film ve bazı şeyleri anlatmak için abartmak gerekebilir, diyebilirsiniz. Evet doğru ama o zaman da hani o “kült” dediğimiz üstünde defalarca konuştuğumuz tekrar tekrar seyrettiğimiz dizilerden veya filmlerden olmuyor. Daha sıradanlaşıyor. Şimdi bu yazdıklarımı ilk bölümü seyrederken düşünmüştüm. Diğer bölümleri de seyredip bitirdiğimde bana göre tamam öyle çıtası çok yüksek değil hatta sıradan diyebilirim ama başarılı bir dizi seyretmiş olduğumu söylemeliyim. Genel olarak başarılı ve güzel. Neden? İlk önce bir Türkiye’de günlük hayatta yaşadığımız sosyoekonomik ve sosyokültürel farklılıkların altını kalınca çiziyor. İlk bölümde bu farklılığı sanki mütedeyyin kesimin olumlanması gibi algıladım ya da ben de önyargıyla seyrettim orasını bilemiyorum çünkü bir film seyrederken toplumsal veya kişisel bilinçaltımız da çok etkili. Ama daha sonraki yedi bölümde hiç öyle olmadığını buraya yazmalıyım. Yönetmen toplumdaki bu farklılıkların altını çizerken her iki tarafında eksiklerini, insani zaaflarını, hayata tutunma çabalarını ve derin yaralarını ve tabii ki çatışmalarını anlatmayı başarmış bence. Yani filmin senaryosu Türkiye’deki sosyokültürel ve sosyoekonomik farklılığı bir şablon şeklinde ikiye ayırıp kaba hatlarıyla anlatmış. Herhangi bir tarafı yukarı çekmeden haklı çıkarmadan sadece insanlık hallerinden bahsetmiş. Dizideki olaylar hep bu klişe farklılık üzerinde ve şablonlarla gelişiyor. Tabii ki gerçek hayat daha zengin, daha derin, daha karmaşık.  Dini inançları olan herkes cahil, yoksul, çaresiz değil. Veya Türkiye’de modern diye kabaca tanımlanan insanların hepsi zengin, kültürlü ve bunalım içinde değil. Dediğim gibi kabaca ikiye ayırıp yine klişelerle anlatmış. Ama güzel anlatmış. Bu bir başarı. İlgiyle sonuna kadar seyrediliyor. Ancak filmin sonunu pek beğenmediğimi söylemeliyim. Filmin bütününe göre oldukça zayıf kalmış bana göre.

Bir filmin senaryosu kadar oyuncular önemli tabii ki. Oyuncular bence mükemmel. On numara beş yıldız🌞 dediklerinden. Meryem karakteri ve valla hiç ayıramayacağım diğer hepsinin o küçük çocuklar dahil  performansları çok iyi. Sadece Hoca’nın uzamış duygusallığı biraz yavan geldi bana. Müzik seçimleri bir harika. Ayrıca Ferdi Özbeğen sürpriz gibi olmuş.

            Dizide güzel diyaloglar ve ayrıca hepimizin birbirimizi tarif ederken sık kullandığımız tanımlamalara vurgular var. Mesela “totale hitap etmek”. Buraya bir kahkaha emojisi koymalıyım. 😂Çünkü genelde herkes kendini tarif ederken diğerlerini total olarak tarifler. Mesela benim Netflix’e aniden üye olmamı kızım, “ay herkesin seyrettiği yayın. Ne işin var orada, dedi. Oysa Netfliks seyreden de seyretmeyenleri “total” olarak görüyor. Bir iletide de bu dizi totale yönelik mi 😀diye vurucu bir soru gördüm. Hadi bu soruya şimdi cevap verelim. Evet bu kadar olay olduğuna göre ve herkes bunu konuştuğuna göre evet bu dizi totale yönelik.  Ama işte asla kendimi ayırarak veya diğerlerini küçümseyerek değil totali gerçek anlamıyla söylüyorum. Bayıla bayıla seyrettim.

                                                                                           Feride Cihan Göktan/ 22 kasım 2020                                                                                                                                                         

 Not. Şimdi diğer yazılan yorumları okuyayım. (Hiçbir etki altında kalmayayım diye önce okumamıştım) Neler yazmışlar ve bu yazının altına neler yazılacak merak ediyorum. Hepsini keyifle okuyacağım.  Neyse artık bu olaya “Fransız” değilim, ben de içindeyim. Geç kalmadan da yayınlıyayım bari...😏

 

2 yorum:

  1. Dizinin ismi sanırım "Bir başkadır benim memleketim"den türetilmiş. Merak ettim Netflix bu diziyi yurt dışında hangi isimde sunuyor. Bulunan başlık: *Ethos*. Ethos nedir? Cevabı: _*Ethos* (Yunanca: ’Alışkanlık, gelenek, örf, adet, karakter’) bir toplum ya da bir kişinin geleneksel anlamdaki eğilimi ve duruşu. Ahlaki değerlerin bilinciyle şekillenen tutum. Burada toplum ile kastedilen belirli meslek dalları gibi vs. daha küçük grupları da sembolize edebilir._ Diziyi bu başlığın açılımı ile izlemekte yarar var.

    YanıtlaSil
  2. evet işte burada dediğin gibi toplumsal farklılıklar üzerinden bu farklılıklar ve sonuçları vurgulanmış.

    YanıtlaSil